Sabtu, 12 Januari 2013

Segitiga Pascal


Dalam matematik, segi tiga Pascal adalah suatu aturan geometri pada pekali binomial dalam sebuah segi tiga. Ia dinamakan sempena Blaise Pascal dalam kebanyakan dunia barat, walaupun ahli matematik lain telah mengkajinya berabad-abad sebelum dia di India, Parsi, China, dan Itali. Barisan segi tiga Pascal secara kebiasaannya dihitung bermula dengan barisan kosong, dan nombor-nombor dalam barisan ganjil biasanya diatur supaya berkait dengan nombor-nombor dalam barisan genap. Pembinaan mudah pada segi tiga dilakukan dengan cara berikut. Di barisan sifar, hanya tulis nombor 1. Kemudian, untuk membina unsur-unsur barisan berikutnya, tambahkan nombor di atas dan di kiri dengan nomor secara terus di atas dan di kanan untuk mencari nilai baru. Jikalau nomor di kanan atau kiri tidak wujud, gantikan suatu kosong pada tempatnya. Contohnya, nomor pertama di barisan pertama adalah 0 + 1 = 1, di mana nomor 1 dan 3 dalam barisan ketiga ditambahkan untuk menghasilkan nomor 4 dalam barisan keempat.
Setiap nombor dalam segi tiga adalah jumlah dua secara terus di atas.
Pembinaan ini berkaitan dengan pekali binomial oleh Peraturan Pascal, yang menyatakan bahawa jika
 {n \choose k} = \frac{n!}{k! (n-k)!}
adalah pekali binomial ke-’k dalam pengembangan binomial pada (x + y)n, di mana n! adalah faktorial n, oleh itu
 {n \choose k} = {n-1 \choose k-1} + {n-1 \choose k}
untuk mana-mana integer bukan negatif n dan mana-mana integer k di antara 0 dan n.[1]
Segi tiga Pascal mempunyai pengitlakan dimensi lebih tinggi. Versi tiga-dimensi digelar Piramid Pascal atau Pascal’s tetrahedron, manakala versi umum digelar simpleks Pascal — juga lihat piramid, tetrahedron dan simpleks.

Ditulis Oleh : Me.. // 1/12/2013 08:12:00 PM
Kategori:

0 komentar:

Posting Komentar

 

Followers

My Profil

Foto Saya
Hidup penuh dengan perjuangan. Jangan mudah menyerah. Jika ingin sukses kejarlah kesempurnaan maka kesuksesan akan mengikutimu.